Sunday, January 14, 2007

cikgu pendiam..


Hari ni..adik aku burhanuddin terbang ke sabah untuk menjalani kursus selama setahun utk jadi cikgu. Aku terpikir jugak macam mana dia nak ajar murid-murid dia nanti..sebab adik aku ni pendiam tahap kronik..sepatah ditanya sepatah dia jawab..memandang dia akan ajar matematik nanti..takde masalah kot..suruh aje murid-murid salin apa yang ditulis kat papan hitam.

Adik aku ni tak banyak cakap dengan abang2 & kakak2 dia..tapi dengan aku dia lain sikit..sebab dia agak nak berbual jugak. Emak aku pun selalu cakap..burhan hanya bercakap dengan abang adan dia aje. Mungkin style aku lain dari adik-beradik lain..aku tak macam orang lain..aku lebih macam seorang kawan daripada seorang abang..mungkin penampilan aku rugged sikit, pendidikan aku yang tak terror sgt macam dia orang dia orang yang pergi overseas buat dia selesa ceritakan apa saje dengan aku tentang lagu, bola, kereta dia, motor dia, study dia..cuma bab makwe aje dia diam sikit..emak aku cakap makwe dia buat medic kat overseas..selalu call dia kat rumah.

Emak juga cakap..burhan di rumah sebijik macam aku..dia nak pakai baju aku, tuala aku...aku juga selalu bagi dia macam-macam handphone, jam, jeans & t shirt levis, kasut dah berlambak-lambak aku bagi, digital camera..tu pasal dia ngam dgn aku kot.

Abang aku cakap..jadi cikgu tak boleh kaya tapi kaya bukan matlamat kehidupan, kaya itu bonus dari Allah..mungkin tak kaya tapi aku percaya kehidupan dia akan lebih senang & tenang.

4 comments:

HLiza said...

Sabah juga? He he senasible dgn cikgu Ayu tu.
Ada org kata pendiam takpe..tapi bila cakap kena cakap benda yg betul kalau nak jadi cikgu. Ramai betul famili abagng Adan jadi cikgu ya.

Anonymous said...

kalau dia minat, dia tetap akan tenang dan gembira dengan apa yang dia buat.

Harajuku PearL said...

Diam diam ubi agaknya dia...Mulia jadi cikgu ni...dulu macam tulah cita cita..- nak jadi cikgu..habisan ter"off tangent" pulak...

Pearl

oldrockers said...

liza..burhan sorang aje jadi cikgu..yang lain-lain semua ipar perempuan

ayu..tak tahu le dia minat ke tak..minat kat duit pencen kot!

pearl..adik saya diam-diam terus..tak tahu ubi ke besi ke...by the way my wife cikgu.