Tuesday, November 28, 2006

monday blues


what have you done?

minggu ini bermula dengan langkah kiri…ada 2 major advertisement telah didapati ada kesilapan…walau typo error, salah tetap salah dan 2 ad itu bernilai 70k lebih, dan kesalahan itu semuanya menuding kearah aku, sebagai designer yang bertanggungjawab kepada dua-dua ad ini.

pagi-pagi isnin aku dah mengadap boss nst..trying all my best to explain what when wrong, technical error kata aku…tapi clients demand compensation, dan akhirnya setelah bertegang urat dgn client, nst mengaku kesilapan dan client dapat diskaun yang diaorang hendak..suasana agak kelam kabut..terpaksa buat surat apology kat client nst tu & explain kat KL office.

aku minta maaf kat salesperson yang incharge ad tu, sales dia terjejas sikit..salesperson tu senyum aje..."jom aku belanja semua orang makan"..semua tersengih..JOMMMMM MAKANNN ADAN BELANJAAA!!!!..memang aku yg selalu kena ketuk pun..silap atau tidak!!!

memang agak merisaukan bila client & nst meletakkan trust 100% kepada aku, aku lebih selesa kalau client tengok dan confirmkan artwork yang aku buat..tambah-tambah lagi ad yang bernilai berpuluh-puluh ribu ni….bila client cakap "its okay..we trust you..go ahead" ada aje yang tak kena!...setakat ini boss-boss nst JB & KL masih percaya kat aku..tapi accidents macam ini menyedarkan aku..aku tak boleh take things for granted!!

5 comments:

HLiza said...

Baru tau kisah di sebalik ad dan advertising agency ni. Selalunya Liza on the other side..kami selalu kritik dan kutuk designer atau ad agensi yg salah buat kerja, salay typo dan demand diskaun..he he..we all dah bayar banyak tu. Now I learn something from the other side.

Anonymous said...

Abah susahnye jadi pereka gerafik,kalau gitu ilah jadi pensyarah lah..

abe jol said...

wow..banyak tu..70k...nak tukar bidangla camni..

oldrockers said...

liza..kerja graphic ni tedious sikit..kena byk sabor..bila seni jadi commitment, keindahan makin hilang..camne nak buat..cari makan

abe..70k tu nst yang dpt..gua dapat cipot aje..1-3% kot! jadile

nabilah.. boleh jadi apa saje

oldrockers said...
This comment has been removed by a blog administrator.