Thursday, October 05, 2006

hanya satu...satunya


Dia diperkenalkan oleh makciknya kepada aku..makciknya cakap "adan, bawalah filzah jalan-jalan tengok KL", ketika itu dia baru tamat SPM dan sedang menunggu keputusan SPMnya..aku pula sedang bekerja sementara di KL..."okey!" jawab aku..tempat pertama aku bawa dia ialah makan-makan di hotel Pan Pacific di PWTC KL..kopak duit aku, tak banyak cakap masa tu, maklumle tak berapa kenal sangat...lepas dating tu, tak payah suruh lagi, kami pandai-pandai jalan sendiri kat KL tu..

Selepas result SPM keluar..dia sambung belajar di Shah Alam..aku pula sambung belajar buat grafik kat tempat lain...aku ada motor honda buruk..so sekali-sekala bolehle pegi Shah Alam jumpa dia..hubungan aku dgn dia okey dan sangat bahagia..tapi keluarga dia marah sangat dia berkawan dengan aku, maklumle aku grafik designer yang asyik kepokaian & kerja tah apa-apa,..tapi kami terus juga berkawan..selepas hampir 7 tahun ber'kawan'..dia tanya aku bila nak kawin.."alamak kena kahwin ke?" tanya aku..okey!!..jadi aku terpaksa juga jumpa keluarga dia..sebelum ni tak pernah jumpa emak bapak dia, orang tak suka...tapi masa itu aku dah ada kerja yang baik di perbadanan johor...jadi mungkin hati emak dia sejuk sikit..kami bertunang 6 bulan dan kemudian bernikah.

Kami ada banyak kenangan indah semasa zaman bercinta dulu..tapi paling best ialah bila kami ditahan polis masa naik motor bersama..aku lesen L, kelam kabut aku suruh awek aku terjun motor..kelakar.. dia terjun..polis senyum aje tengok aku "siapa punya beg duit dalam bakul motor kau ni?! awek encik! jawab aku..okey aku boleh lepaskan kau tapi kau pegi cari awek lain satu untuk aku..kata polis tu!..aku senyum aje.."okey..jalan" kata polis...lega aku..

Bulan ramadan juga ada kenangan lucu..masa tu berbuka puasa kat mall di depan pwtc KL, lauk aku simple aje..tapi awek punya lauk siap ada udang galah besor..sotong..macam-macam..bila time bayar aku takde duit..berderai duit siling bila aku keluarkan isi perut wallet aku..ngam-ngam duit..masam muka aku sekejap..kami sering bercerita peristiwa ini bila tiba musim puasa dan kami akan ketawa bersama-sama..ahh happynyeee

Sekarang kami dah hidup bahagia sebagai suami isteri lebih 13 tahun..aku masih ingat kali pertama aku tengok muka dia...amat cantik..sampai hari ini aku masih punya perasaan itu..dia tak pernah meninggi suara pada aku..dan aku amat menyayangi dirinya..isteri aku tak pernah merasa kasih sayang seorang ayah dan mungkin itu menyebabkan hubungan kami sangat istimewa..aku curahkan sepenuh kasih sayang aku padanya.

6 comments:

HLiza said...

Masa kami lawat kakak kat ITM dulu, dia ada cerita dengan abah yg dia ada pakwe.. kami fikir, ooi daringnye dia.. siap cerita dgn abah lagi! Kami semua terpaksa sembunyi2 sebab abah tak suka semua ni. Lepas tu abah tak suka abang hanya sebab abang orang Perak.. masa tulah. Abah tak kenal pun abang, tu yg we all bengang tu. Tapi sekarang ni abah dah banyak berubah, dan kami pun tumpang gembira lihat kakak bahagia.. ada orang yang berikan dia kebahagiaan yg dia tak pernah rasa.
Seronok campur sedih baca post ni.

Anonymous said...

betul

Anonymous said...

lama saya menatap blog ni..renung..baca...sampai satu ketika...saya...

oldrockers said...

kak filzah tak byk bercerita pasal abahnya..mungkin dia tak selesa nak cerita..abg tak ada masalah dengan abah liza/ayu, abg hormat dia mcm seorang ayah..abg boleh berbual dgn selesa kalau jumpa abah liza/ayu..kalau dulu-dulu dia tak suka abg..itu abg tak tahu & tak ambil hati..tapi di sebelah emak kak filzah memang tak berkenan sgt kat abg..sibuk suruh kak filzah cari org lain..tapi kak filzah keras hati & degil orgnya..maka tersangkutlah dgn pelukis jalanan ini..hehehe..semua itu asam garam dlm kehidupan...pengalaman abah liza/ayu dengan kak filzah mungkin menyebabkan abah lebih menyayangi anak-anaknya yg di depan mata kerana dia tidak dpt rasa/tahu kasih sayang anaknya yang jauh..mungkin itu adalah hikmahnya..abah liza/ayu menjadi manusia yg lebih baik kpd anak-anaknya, apa-apa pun ajal maut jodoh pertemuan di tangan Allah!

oldrockers said...
This comment has been removed by a blog administrator.
abe jol said...

its unfair if i just being a reader..tak bleh lupa jumpa kak filzah masa kat JB dulu..sebab dari kecil abah selalu kata yg we all ada sorang lagi kakak..and maybe kita penah jumpa masa along kawin..selain Din Kalipah AEO selalu cerita pasal Abg Shahdan..

(masa tu tak tau lak rock kapak)..life is so sentimental..and we all are so proud and happy to know that our sis got u in her life..not bad at all..