Saturday, November 17, 2007

dah sembuh...sekejap



dah tak sakit poket..tapi budget nak pergi holiday takde, banyak duit nak pakai untuk rumah baru..mungkin 2 minggu lagi aku akan sakit semula...

Wednesday, November 14, 2007

sakit....



aku tengah sakit..........................................poket!

Thursday, November 08, 2007

aku perlu holiday..



spending the whole day..well almost..mengadap komputer aku..plenty need to be done..banyak kerja yang dihantar melalui email, kalau aku buat dunno aje email aku..sure hari ini aku akan lebih gembira. Aku tahu kalau aku check email aku sure ada kerja yang dihantar oleh client aku.

Nabilah tak happy sebab tak jalan-jalan mana-mana, mama dia tak happy sebab tak dapat pergi tengok rumah baru. Aku tak happy jugak tapi apa pilihan yang aku ada, kalau aku tak siapkan sekarang..nanti weekend nak kena buat jugak!!

aku mengidam untuk pergi holiday..next payment aku dapat (sekarang tengah pokai) aku nak pergi holiday..tidur semalam kat mana-mana hotel pun jadilah..dapat holiday dekat-dekat pun jadilah..kepala tengah pening.

hopefully next week dapat payment.

hantu kerja kat belakang aku tu bila nak belah!!

Tuesday, October 30, 2007

missed calls....


abah..50 tahun dahulu..

kebelakangan aku terima banyak missed calls kat mobile aku, dan missed call ni aku tahu dari siapa..abah aku! untuk seseorang yang berumur 75 tahun mendapat handphone buat pertama kali dalam hidup dia..sudah pasti handphone tu macam teman baru bagi dia..maka handphone tu tak lekang dalam pegangan dia..tekan sana tekan sini..nak explore!!

nombor yang ada dalam handphone abah aku..hanya no aku dan abang-abang aku dan adik aku..semalam buat pertama kali aku dapat SMS dari abah aku..tapi kandungannya empty! aku call dia semula tanya apahal, dia ketawa aje.."saje nak tak tanya kabor" katanye sambil ketawa kecil..dia kata dia gembira sejak ada handphone sendiri..boleh call anak-anak dia selalu. Semasa arwah adik aku masih ada, abah tak perlu handphone sebab adik aku tukang jawab handphone untuk dia.

aku lega sebab abah gembira sekarang..aku cakap aku nak pindah rumah tak lama lagi..dia excited nak datang..dia kata dia "nak duduk seminggu kat rumah adan"..rumah abang-abang aku yang lain dia nak duduk sehari aje..aku suruh dia duduk seberapa lama yang dia mahu..dia senyum aje.

aku dapat rasakan..esok mungkin ada missed call lagi..

panjang umur abah..SMS dia masuk handset aku lagi!!! dah dekat pukul 12 mlm ni! adios!! nak call abah kejap.

Sunday, October 21, 2007

esok kerja..

seminggu tak buat apa-apa, makan tido makan tido makan tido. aku dah sound siang-siang kat boss nstp..aku tak akan tengok email aku sehinggalah hari isnin..22hb okt.jadi tak ada gunanya emailkan aku apa-apa kerja..sebab aku tak akan buat apa-apa.

hari raya dah berlalu..ada duka dan suka..tak kisah apa berlaku yang penting emak happy. ITU YANG PALING PENTING. abah memang sentiasa happy! tambah happy bila aku dan abang-abang aku belikan dia handphone baru. asyik telefon anak-anak dia aje..baru sebentar tadi dia call aku lagi..nak tanya apa kabor.

aku tidor di KL on the way balik johor, jalan-jalan kat ikea..sambil-sambil cari idea nak design rumah macam mana. macam-macam nak buat...tapi pulus ada sikit short..buat mana yang penting dulu..dapur, grill, lampu dan seterusnya perlahan-perlahan...cuti sekolah mungkin pindah!!

esok kerja...ahhhh tension gua!

Thursday, October 18, 2007

sad & happy aidil fitri..

a week before hari raya my wife youngest brother involved in nasty motorcycle accident..mat rempit hit him so bad that he almost lose part of his right leg..doctors not totally confident he can use his right leg again. To see my wife crying worry sick about her brother just not the ideal way to celebrate hari raya. Things got worse after the operation..the infection get so bad, daging kaki busuk! we immediately refer him to a specialist..he went through another operation yesterday..and things are looking good again..for now at least!

back at my hometown..ipoh..things are not running smoothly either, everybody seem to have issues but nobody dare say anything..nobody want to break emak heart. hopefully this problem can go away quietly..but i doubt it..if this situation dont change soon..come next hari raya..somebody will be missing.


but being with abah, always a joyful experience, seeing him recovered for the trauma of losing his youngest son always a good things. jalan-jalan with abah to his hometown taiping (after visiting his father and brother grave) with my two older brothers always his proudest moment, just the four of us!! seeing his two eldest son successful in their life make him so proud, he cant stop talking about them, im not doing that badly either, hopefully i made him proud too.

semoga emak & abah panjang umur & sihat walafiat..dan raya tahun depan lebih best, INSYALLAH.

Selamat Hari Raya AidilFitri, Maaf Zahir Batin

Monday, September 24, 2007

menulis semula....


puasa tahun depan aku nak jual apa..?

Dah lama aku tak singgah kat blog aku, lebih dari sebulan aku tak tulis apa-apa kat blog ini. Ada orang kata blog aku dah berabuk..jadi dengan susah payah aku bersihkan jugak apa yang termampu blog aku ni, dah berkilat sikit..lagi pun dah dekat raya ni..elok jugak aku kemas sikit sikit blog aku ni..tinggalkan kerja-kerja lain aku kejap.

Sepanjang bulan Ramadhan ni, kerja aku masih berjalan seperti biasa..a lot to be done before hari raya punye holiday. Selalu bulan puasa ni kerja memang banyak sebab semua orang nak buat ad, promotion macam-macam..bukan murah pun barang-barang cuma peniaga nak ambil kesempatan musim perayaan. Aku tanya kat satu tauke kedai baju tu..berapa banyak business musim perayaan ni contribute kat business dia..lebih 30% dari business sepanjang tahun katanya. Banyak tu. patut dia bergantung sgt pada business musim raya ni.

Kawan aku pulak seorang tauke kurma kata..business sebulan ramadhan ni akan cover pendapatannya setahun, jadi dia pulun betul betul business bulan puasa ni dan 11 bulan yang lain business main-main aje katanya. Aku betul betul miss niaga bulan ramadhan ni, Kalau dah duit berlebih nanti..aku nak break business grafik sebulan..dan buat niaga lain pada bulan ramadhan.

Dah nak masuk 2 minggu orang islam berpuasa..so selamat berpuasa pada semua..harap tak terlambat ucapan ini.

Monday, August 13, 2007

netball...


barian pemain...


bersama pingat kemenangan

nombor 3...itulah tempat yang diduduki oleh nabilah & rakan-rakannya dalam pertandingan netball bawah 12 tahun..inter-school yang tamat semalam, not bad for a team yang practice hanya sebulan sahaja..cikgu dia cakap semua player itu akan dikekalkan untuk next year..hopefully nabilah akan terus main netball ni sebab nampak dia ada jugak bakat untuk main game ini.

Abah & mama nabilah tak miss satu game pun yang dia main..dan mamanya menjerit di tepi padang lebih kuat daripada cikgu dia!!

Thursday, August 02, 2007

mat rempit


KL office hantar seorang kolej student untuk buat praktikal di JB office. Boss JB office letak mamat ni dibawah supervision aku..walaupun aku bukan staff di office itu, mereka minta aku tolong tunjuk ajarkan apa-apa yang patut kat mamat ni.

Aku tengok lengan mamat ni penuh dengan parut-parut..

aku : mana dapat parut tu?
mamat : race!
aku : haram ke halal?
mamat : dua-dua!
aku : mat rempit?
mamat : ya!
aku : banyak menang race?
mamat : banyak!

mat rempit rupas-rupanya budak praktikal ni..keluarga dia hantar dia study untuk menjauhkan dia dari dunia rempit..tapi budak ini sangat berbakat dalam dunia racing motor ni, kadang-kadang dia dibayar untuk perlumbaan sebenar di litar-litar lumba.

aku : banyak dapat duit?
mamat : dah simpan hampir 30 ribu hasil lumba!
aku : banyak tu..kenapa tak terus lumba..profesional..betul-betul!
mamat : tengah tunggu offer dari petronas.
aku : kalau dapat pergi ke?
mamat : kakak tak bagi..

Dah hampir 2 minggu dia kat Office JB ni..creativity dia agak kurang sikit, tapi aku tak ambil port sangat sebab dia baru sangat..first time dia rasa pengalaman bekerja, macam aku jugak dulu ..aku tak tahu samada dia minat atau tak dalam bidang design ni, sebab selalunya budak design ni memang semulajadi berbakat.

Kebanyakan artwork & design yang dia buat, client reject..kadang-kadang kesian jugak aku tengok muka dia bila kerja-kerja dia kena reject. Untuk tidak mematahkan semangat dia..aku suruh dia buat original design tapi aku touch up sikit bagi cun lagi, at least dia boleh rasa bangga sebab itu idea asal dia.

Aku dapat rasakan dia tak akan kekal lama dalam bidang design ini, dengan bakat yang terhad dan minat yang mendalam dalam sukan motor..aku pasti dia kan buat sesuatu yang berkaitan dengan motor jugak..mungkin buka bengkel atau jadi racer.

Apa-apa pun dalam masa 6 bulan dia praktikal ni..aku nak bekalkan dia sedikit ilmu untuk bekalan dia balik kolej semula nanti.

Tuesday, July 31, 2007

Konvo


tolong pegang ijazah orang aje..

Isteri aku...belajar sampai dinihari untuk mengejar cita-citanya..dia tak perlu buat semua ini..dia ada pekerjaan yang baik dan kalau dia duduk diam-diam pun tak jadi masalah..tetapi dia mempunyai semangat yang kuat dan kalau dia nak capai sesuatu, dia pastikan ia berjaya. Aku kenal isteri aku..tak pernah give up!!

Pada 28hb Julai 2007, semua susah payahnya membuahkan hasil..dia dapat ijazah yang dikejarkannya..dan anak aku nabilah melihat dengan rasa gembira emaknya mengambil ijazah tersebut..bukan semua anak dapat tengok emak bapak diaorang ambil ijazah. Isteri aku jauh lebih bijaksana dari aku..itu aku akui & aku berharap nabilah berbangga dengan emaknya sebagaimana aku berbangga...

Mungkin 3-4 tahun lagi..mungkin ada konvo lagi untuk isteri aku..sebab dia nak sambung master pulak!!

Wednesday, July 18, 2007

netball transformers...


Nabilah get into sleep mode easily nowadays, this is because she have a netball practice to attend to every evening and she come home really really burned out. The coach selected her to represent her school in netball although she didn't attend the selection session. Maybe her size and height got the school coach attention.

She never play netball once in her life and suddenly..pooff! you the important member of the team. I can think hundreds of other reason why the coach picked her but skill and speed surely not one of the reason. I got the feeling, nabilah was pick for special mission, maybe like kill the opponent goalscorer, break the other team playmaker leg, accidentally run over the opponent coach so no instruction can be given and other special project...

Nabilah seems to enjoy her netball very much..good for her, not always she got a opportunity to involve in sport activities at her school..hopefully this will do a world of good to her. I watched her training everyday..and from far far away she did remind me of megatron leader of decepticons.

Tuesday, July 10, 2007


macama mana 2 orang sahabat yang sama-sama menuntut di universiti yang sama, mempunyai karier yang sama & tempat kerja yang sama..begitu memusuhi antara satu sama lain?

kedua-dua manusia ini sahabat aku..jadi aku selalu cuba untuk tidak menyentuh hal-hal sensitif yang boleh membuat dia orang marah kat aku, semua ini berlaku pasal gaji..sorang dapat lebih sorang lagi bengang..apa benda le!! tapi yang kelakarnya pulak..yang gaji kecil tu, pangkatnya lebih besar..lagi tension dia.

satu lagi hal, ada seorang manusia meminta pertolongan dari aku, aku tak keberatan nak bagi tapi yang paling aku hairan bila dia kata "kalau nak bagi duit, bagi aje tapi jangan cuba nak nasihat dia tentang kehidupan, apa yang baik dan apa yang buruk" aku bagi jugak duit itu, tapi aku berharap dia berubah dan tahu apa dia keperluan dan apa dia perhiasan..apa guna hidup bergaya kalau hidup meminta-minta sana dan sini..

aku doakan 3 manusia ini berubah dan memperolehi kejayaan.

Sunday, July 08, 2007

aku penat..


sampai bila aku boleh tahan buat kerja sampai pagi-pagi buta ni..kerja aku banyak bertimbun-timbun setiap hari, bukan aku komplain sebab semua itu rezeki yang esa untuk anak isteri aku dan orang-orang lain jugak. Aku cuma nak komplain sebab aku penat..isteri aku faham aku penat tapi apa yang dia boleh buat!

aku tak merungut tentang rezeki,
malahan aku bersyukur..tapi aku penat
aku tak minta simpati sesiapa,
aku faham kerja aku, akulah kena buat..tapi aku penat
aku tak harapkan bantuan,
aku boleh selesaikan semuanya..cuma aku penat

aku penat dengan kehidupan aku..tapi kalau aku pilih tak mahu penat, bermakna semua orang sekeliling aku pulak yang penat..siapa nak kasi anak isteri aku makan, kereta-kereta tu siapa nak bayor..pendidikan anak aku macam mana?

aku penat, tapi tak apalah asalkan keluarga aku tak penat,
asalkan anak aku gembira dan isteriku tersenyum.

aku cuma nak bagi tahu dunia ini..aku penat, itu aje..
aku tak meminta-minta apa-apa dari sesiapa
malahan aku bersyukur dengan kepenatan ini,
Ya Allah teruskan anugerah penat ini pada aku,
sekiranya penat ini membuat keluargaku lebih bahagia dan
dapatku hulurkan sedikit rezeki kepada orang-orang tua ku

Wednesday, June 27, 2007

macam mana nak tidor ni



jam dah pukul 2 suku pagi lebih sikit, aku baru settle buat kerja-kerja aku..masalahnya sekarang ialah aku baru aje pekena satu tin red bull..jadi bijik mata ni dah terbeliak tak boleh tidur..ingat nak tengok TV..tapi takde yang interesting.

Besok pagi-pagi buta aku nak pegi income tax..ahh tension takleh tidur tapi nasib baik aku baru beli kaset SEARCH tadi..lagu-lagu lama diaorang..syok jugak layan kepala. Aku masih ada 2, 3 kerja lagi tapi deadline lama lagi..biarla dulu, buat kerja last-last minute ni lagi thrill..kelam kabut semacam tapi quality still maintain..nanti client merajuk!!

Ok gua nak pegi try test tengok..pejam mata sekali lagi..kalau boleh..gua tidurleee..zzzzzzzzzzzzz

Sunday, June 24, 2007

rumah vs kereta



yahhoooo..kereta gua dah cat..selepas sepuluh bulan gua memandu kereta proton waja bertempel simen merah, akibat dicium tanpa izin oleh bas kilang..sejak seminggu lebih yang lepas..kereta gua dah cun semula. Aku cat kereta warna hitam..macam perdana V6..kawang-kawang semua kata cun..macam keta baru. La ni aku tengah plan nak masuk sport rim pulak..lepas tu nak tukar seat pulak..lepas tu nak tinted pulak..lepas tu dok termenung duit habis..kwangkwangkwang..

Minggu lepas aku dah buat appointment dengan cina tayar..nak tukar sport rim..17" punya, selepas aku pulang dari kedai tayar..aku pergi tengok rumah yang aku beli kat kempas tu..sambil-sambil berbual dengan orang finance developer tu..dia orang kata masa nak ambil kunci rumah bulan sembilan nanti..ada interest 2-3 ribu ringgit nak kena bayar, alamak itu budget sport rim aku tu..dengan fikiran bercelaru aku melangkah pulang sambil berkata..rumah lebih penting..sport rim boleh tunggu..so terbelangkailah sport rim aku..takpe bulan depan gua return semula kedai sport rim!!!

Baru tadi aku & keluarga jalan-jalan tengok lampu untuk rumah baru...mahu telan 2-3 ribu lagi duit aku ni, gone my car leather seat budget..aku angguk aje mana-mana lampu yang orang rumah aku suka..pastu tengok dapur pulak..phewwww..confirm habih semua budget modified kereta gua ni!!!..

Buat masa ini aku mengerti...rumah lebih penting dari waja gua..tapi bila dah settle semua esok...kereta ku akan kubikin segalanyaaaa...susah-susah sangat aku beli aje BMW 3 series secondhand...lagi pokai guaaaaa...hheheheehheeee..orang rumah aku takleh komplain sgt sebab aku dah belikan dia kereta besor..

Wednesday, May 30, 2007

Wayang free..



Malam tadi pergi tengok wayang Shrek 3, dapat tiket free 5 keping..so bawa wife, nabilah dengan adik ipar gua sekali.
Lawak gila cerita Shrek ni..tapi kalau tak tengok shrek 1 & 2..mungkin boleh confuse sikit. Nabilah seem to enjoyed the movie very very much..aku memang suka cerita-cerita animation ni..takde limitation for creativity.

One good things tempat aku cari makan ni ialah selalu dapat tiket wayang free. Pihak media selalu dapat tengok wayang dulu sebelum orang ramai dapat tengok. Tapi selalunye tiket free cerita melayu..aku ni lemah sikit cerita melayu..kecuali afdlin shauki dan mamat khalid director..ini 2 pengarah yang selalu cuba buat wayang "luar daripada kotak". Cerita-cerita dia orang macam tak masuk akal pun ada..selamba aje. Kalau nak cerita yang biasa tak payah tengok wayang, dalam kehidupan hari-hari berlaku..cerita zombie kg pisang & orang melayu sumo tak berlaku dalam kehidupan yang sebenar hari ini..itu yg kreatifnye.

Next week mungkin aku balik Ipoh sat..tapi tunggu mak aku pulang dari umrah dulu baru aku balik. Apa-apa hal hujung minggu ni gua nak pergi layan Capt Jack Sparrow pulak...sambil-sambil tunggu die hard 4 & transformers berputar di pawagam.

Tuesday, May 08, 2007

berhabuk blog gua..

laa..dah bersawang blog gua...dah naik berhabuk blog ni..maklumle dah lama tak jenguk, asyik memerhatikan dari jauh aje.
Tak banyak perkara yang menarik berlaku untuk diceritakan dalam blog ini. Hampir 50 hari tak menulis kat blog aku ni. Kebanyakkan masa terluang..terutama weekend, aku & keluarga pergi menonton wayang aje..sekarang ni pun tengah banyak cerita-cerita menarik kat panggung. Terbaru spiderman 3..hujung bulan nanti Pirates of the Caribbean pulak..best tu..

Kerja-kerja aku berjalan lancar, walaupun ada selisih faham sana sini, itu normal...masalah bil aku juga dah selesai..client setuju nak bayar..walaupun ada rugi sikit..baik ada dari takde..

Hujung bulan mei..emak nak pergi umrah dengan abang aku yang kat johor ni..dengan isteri dan anak dia yang dapat 12A masa SPM baru-baru ini.. abang aku happy anak dia keluar surat khabar..among top student sekolah dia! aku pokai sikit sebab anak saudara aku ni minta ganjaran RM ratus-ratus dari aku..aku bagi aje. Anak-anak abang aku yang lain mungkin duduk dgn aku sementara emak ayah diaorang takde.

Abah juga sempat datang ke JB semasa konvokesyen adik perempuan aku kat UTM skudai, sempat bawa abah pusing-pusing JB sekejap..Alhamdulillah abah dah makin sihat..dah boleh travel.

Cuti sekolah hujung bulan mei pun dah hampir tiba..mungkin balik ipoh mungkin tak..emak takde, mungkin balik tengok abah dan ziarah adik orang rumah aku yang baru tambah ahli keluarga.

Dah bersih sikit blog aku....sempat singgah sekejap.

Sunday, March 18, 2007

cuti ke..tak ni..



lukisan ini sesuai untuk mengambarkan keadaan aku semasa aku balik bercuti ke kampung di ipoh, aku sampai ipoh pukul 6 subuh khamis, selepas berborak dengan emak abah aku..jam 11 pagi aku buka komputer aku untuk buat kerja-kerja aku yang gila-gila punya deadline...aku buat kerja straight hingga ke keesokan harinya..maghrib hari jumaat, sambil tidor-tidor sekejap, lepas sembahyang maghrib aku balik ke KL untuk ziarah emak mertua pula.

emak aku merungut jugak tengok aku berkerja tanpa henti..sampai tak dapat bawa dia pergi mana-mana, anak isteri aku duduk rumah aje..di KL hari sabtu baru dapat jalan..ok jugak, takle nabilah boring sangat.

rasionalnya lukisan aku ini ialah aku dikelilingi orang-orang yang aku sayang, emak masak sedap-sedap, abah sihat..tapi aku setengah mati sibuk buat kerja..ketika aku sedang bercuti!!

Saturday, March 03, 2007

diet...



Nabilah sibuk bercerita pasal nak diet, tapi baru tadi tengah-tengah malam bising lapar..suruh masak nugget!!..gua diet dah tak jalan..dah terima hakikat!!

work & sleep...holiday



No time to blog. work-work has been taking up all my time, been keeping late hours almost daily to get all my work done. This work doesnt seem to finish, maybe my client like what i done very much or they simply give me all this project just to see me walking left and right with my eyes close everyday so they have something to laugh among themself every morning.

I tried to get as much sleep as i can..every freetime is so priceless. Nabilah and her mama already talking about going for holiday, with school holiday just around a corner, got to decide where to go..my wife talking about langkawi but i dont think langkawi have change much for the last 4-5 years. We been there twice already. Maybe we just go back to ipoh and visit my parent. My mother-in-law have moved to KL, maybe we visit her for a few days.

Dunno where to go..but right now got to go to sleep.